Bevoegdheid van: Jean-Luc Crucke Minister van Mobiliteit, Klimaat en Ecologische Transitie

Officiële naam:

Programmawet van 8 april 2003, Hoofdstuk XI Verzameling van gegevens over de verplaatsing van werknemers tussen hun woon- en werkplaats.

Waarom zou deze regel geschrapt of aangepast moeten worden:

De federale overheid legt alle publieke en private werkgevers in België die gemiddeld meer dan 100 mensen in dienst hebben de verplichting op een enquête in te vullen over het mobiliteitsgedrag van hun werknemers, de bereikbaarheid van hun onderneming op vlak van openbaar vervoer, fietsinfrastructuur e.a. De verplichting geldt ook tav de vestigingseenheid vanaf 30 werknemers.

De enquête moet toelaten dat ondernemingen acties nemen om de toegankelijkheid van hun vestigingen te verbeteren en de mobiliteit te verduurzamen. Daarnaast moeten de gegevens bijdragen tot een globale diagnose van de mobiliteit van werknemers zodat mobiliteitsoperatoren en experten zoals De Lijn, MIVB, NMBS, sociale partners gerichte acties kunnen nemen.

De enquête genereert een grote administratieve last voor de werkgever. Dit blijkt uit de enorme toevloed aan vragen en uitgebreide FAQ waar iedereen doorheen moet. Bovendien moet de enquête ook nog verplicht worden voorgelegd ter advisering aan de ondernemingsraad en bij afwezigheid hiervan de vakbondsafvaardiging of de werknemers bij ontbreken van een VA. Vakbonden hebben tot 2 maanden tijden om een advies te geven.

– De vraag kan gesteld worden wat de werkelijke meerwaarde van deze enquête is en vooral of het niet beter en anders kan. Ondernemingen hebben geen wettelijk verplichte enquête nodig om zicht te krijgen op het mobiliteitsgedrag van hun werknemers maar kunnen dit ook zelf vorm geven dmv een eigen bevraging van hun werknemers, inschakelen van een mobiliteitspartner enz.

– Bovendien is het aan de mobiliteitsoperatoren om zich flexibel en klantgericht op te stellen en te organiseren zonder de last éénzijdig bij de werkgever te leggen. Zo kunnen de openbare vervoersspelers zelf werk maken van bv. stiptere regelingen of een goede basisbereikbaarheid. Het meten van de files kan dan weer ondervangen worden dmv een goede monitoring met camera’s. De meerwaarde van de enquête is maw beperkt en houdt overigens ook geen rekening met logisitiek/vrachtverkeer.