Officiële naam:
Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken
16 NOVEMBER 2015
Waarom zou deze administratieve praktijk moeten worden afgeschaft of vereenvoudigt:
Via de online dienst ‘Flexi at work’ moet bij elke flexitewerkstelling een verplichte flexigegevensoverdracht gebeuren met beperkte informatie over de loonbrieven en de flexi-jobbers. Dit is van toepassing op flexitewerkstellingen vanaf 1 januari 2025.Dit betreft dus een extra flow met een afzonderlijke aangifte te doen los van de reguliere loonadministratie. Dit creëert dubbele administratie, vooral voor bedrijven met veel deeltijders of sectoren met seizoensarbeid. https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/applics/flexiatwork/index.htm
Integreer de aangifte van flexi-jobs volledig in de reguliere loonadministratie en -flow van de werkgever. Een woordje uitleg: het doel van de voormelde aangifte is om maandelijks te visualiseren hoeveel de werknemer belastingvrij verdiend heeft bij verschillende werkgevers en zo snel te kunnen ageren om verder BV in te houden en vooral ook de werknemer te alarmeren dat zijn voordeel vanaf dan kleiner zal zijn.
Dit is eigenlijk een voorloper/pilootproject van het grote eGov 3.0, waar gegevens maandelijks worden uitgewisseld om korter op de bal te kunnen spelen dan de huidige DmfA. Dit zou asap moeten kunnen geïntegreerd worden en zou er dus nog slechts 1 maandelijkse flow moeten zijn voor de werkgever.